Tuesday, November 15, 2011

Modul LDK

AKTIVITI 1

MARI BERKENALAN

Aktiviti           :           Rantai Nama

Masa               :           15 minit

Alat                 :           Tiada

Objektif           :          1.         Untuk mengetahui dan mengingatkan nam rakan-rakan
 peserta di dalam kelompok.
                       
2.                  Untuk berkenalan di antara satu sama lain.

Langkah:

1          :           Peserta –peserta dan fasilitator duduk di kerusi dalam susunan bentuk
 bulatan.

2.         :           Fasilitator memulakan dengan mengenalkan namanya seta nama panggilan
(yang ingin digunakan dalam kelompok).

3.         :           Peserta pertama di sebelah kanan fasilitator memperkanalkan nama nama
fasilitator dan namanya.

4.         :           Begitulah juga peserta yang kedua memperkenalkan nama fasilitator ,
peserta pertama dan dirinya.

5          :           Aktiviti begini diteruskan bergilir-gilir sehingga semua peserta
diperkenalkan.

6          :           Fasilitator berbincang dengan peserta-peserta apakah pengajaran yang
mereka terima melalui aktiviti tersebut. Antara isi perbincangan ialah seperti:

v  Perkara yang disebut berulang-ulang senang untuk diingat.
v  Kita merasa lebih selesa jika orang lain kenal dan memanggil kita dengan sebutan nama.
v  Menyedari bahawa manusia sukar mengingati banyak perkara dalam satu jangka waktu yang singkat.

 



 

 

AKTIVITI 2

 

BERKONGSI PENGALAMAN DAN HARAPAN


Aktiviti           :           Duniaku

Masa               ;           120 minit

Alat                 :           Pen/pensil, kertas lukisan/ kertas manjung

Objektif           :          1.         Melatih dan menggalakkan pelajar membuat pendedahan –
kendiri dengan lebih terbuka dan mendalam.
                                  
2.                  Melatih peserta-peserta supaya melakukan pendedahan kendiri yang sesuai pada masa dan individu tertentu.

3.                  Memperkenalkan etika yang asas yang harus dipegang dan dijadikan panduan oleh PRS.


Langkah:

1.                  Fasilitator memberikan sehelai kertas lukisan/kertas manjung kepada setiap peserta.

2.                  Fasilitator mengarahkan peserta melukis lambang diri di atas kertas lukisan mengikut langkah berikut:
a.       lukis satu bulatan besar pada kertas manjung/kertas lukisan masing-masing

b.      bahagikan bulatan itu kepada tiga bahagian dan nombor bahagian 1,2 dan 3.

c.       Bahagian 1 :
Lukis satu simbol yang melambangkan pengalaman diri anda masa lampau.

Bahagian 2 :
Lukis satu simbol yang melambangkan diri pada masa sekarang.

 Bahagian 3
Lukis satu simbol yang boleh melambangkan diri pada masa akan datang.

3.                  Setiap peserta secara bergilir-gilir diminta menjelaskan kepada peserta-peserta lain maksud simbol yang dilukisnya itu.

4.                  Semasa penjelasan pembentangan itu  dibuat, peserta-peserta lain digalakkan bertanya dan berkongsi pengalaman.

5.                  Proses ini diteruskan hingga kepada peserta lain.

6.                  Fasilitator membimbing peserta berbincang tentang pengajaran yang mereka terima melalui aktiviti ini iaitu:
v  Ada orang tidak mahu menceritakan tentang dirinya secara langsung tetapi melalui simbol dia lebih selesa dan terbuka untuk mendedahkan dirinya.
v  Berkongsi pengalaman dapat mempertingkatkan kepercayaan kita kepada orang lain dan ioni dapat mewujudkan perhubungan yang lebih mesra.
v  Melalui pendedahan pengalaman-kendiri dapat menggalakkan peserta bercakap.

7.                  Fasilitator mengaitkan peranan PRS dalm menbina perhubungan mesra dengan perkongsian maklumat diri yang sesuai dan menyimpan maklumat diri kawan yang sulit.


     

AKTIVITI 3


PENEROKAAN KENDIRI

Aktiviti 3.1     :           Cermin Diri

Masa               :           60 minit

Alat                 :           Kertas pendua, pensil/pen

Objektif          :          1.         Supaya peserta mengenal pasti kekuatan dan kelemahan
diri sendiri.
                                  
2.                  Memupuk kekuatan diri dan berusaha mengatasi kelemahan diri.

Langkah :

1.                  Fasilitator meminta peserta duduk dalam satu bulatan.

2.                  Fasilitator mengedarkan kertas pendua kepada peserta dan meminta peserta melipat dua kertas tersebut.

3.                  Fasilitator meminta peserta memikir dan mencatat sifat-sifat positif yang ada pada dirinya diruang sebelah kiri kertas.

4.                  Peserta menomborkan sifat-sifat positif diri mengikut keutamaan.

5.                  Fasilitator membimbing perbincangan kelompok mengenai hanya satu sifat
positif paling utama pada tiap-tiap peserta. Perbincangan meliputi reaksi peserta terhadap sifat kekuatan yang dinyatakan dan memberi cadangan bagaimana kekuatan tadi boleh digunakan dengan sebaik-baiknya.

6.                  Fasilitator membawa fokus perbincangan kepada:
v  Setiap individu mempunyai kekuatan dan kelemahan diri .
v  Memberi keinsafan pada diri dan berusaha untuk memperbaiki kelemahan diri.


AKTIVITI 4

                                 KEYAKINAN DIRI

Aktiviti           :           Si Buta Sayang

Masa               :           40 minit

Alat                 :           Kain penutup mata (bagi setiap peserta)

Objektif          :           Untuk menyedarkan tentang faktor-faktor yang menyebabkan
seseorang itu mempunyai keyakinan dan kepercayaan terhadap diri sendiri dan orang lain.
Langkah:

1.                  Peserta diminta memilih pasangan masing-masing dan menamakan diri A dan B.

2.                  Peserta diberi sehelai kain penutuip mata dan A menjadi si buta dengan mengikat
kain itu menutup matanya.

3.                  Peserta B tidak menutup mata dan menjadi pemandu.

4.                  Pemandu dikehendaki memberi panduan dan arahan yang tertentu kepada si buta sambil berjalan( seelok-eloknya dikawasan perkarangan sekolah) Si buta dikehendaki mematuhi arahan rakannya

5.                  Peserta diminta bertukar peranan .

6.                  Fasilitator membimbing perbincangan selepas aktiviti ini dijalankan.
v   Peserta diminta mengingat semula pengalaman dalam aktiviti yang telah dijalankan.
v  Apakah perasaan mereka pada masa menjadi si buta dan pemandu.
v  Mengapakah mereka memberi reaksi-reaksi tertentu dalam aktiviti ini.

Pengajaran yang boleh diingati ialah :
v  Kita perlu yakin kepada diri sendiri dan orang lain untuk mencapai sesuatu cita-cita / matlamat.
v  Keyakinan diri akan membawa kepada kejayaan.
v Bila seseorang telah percaya kepada kita, dia akan berasa selesa.Begitulah juga jika rakan-rakan percaya kepada PRS. Mereka akan lebih rela berkongsi perasaan.PRS harus menghormati kepercayaan yang diberi oleh rakan-rakan mereka

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 




No comments:

Post a Comment